Przetłumaczyłem kilka słow odnośnie nowego Triumpha Tiger 800 (XC), które ukazały się w najnowszym numerze brytyjskiej gazety ‘Ride’ (Feb 2011). Nie jest to wiele (szczególnie tych off-roadowych informacji), poza tym pisane przez Brytyjczyków o brytyjskim sprzecie…(może uda mi się wrzucic kilka zdjęć, ale pewnie gdzies na necie już można sporo poczytac:
http://www.ashonbikes.com/content/trium ... 800-review)
Mam nadzieje, ze komus bedzie to pomocne - Kinioo
TRIUMPH TIGER 800 – JEDEN Z NAJBARDZIEJ WYCZEKIWANYCH NOWOSCI W SEGMENCIE ‘ALL-ROUNDER’
Triumph Tiger 800 jest adresowany do kierowcow, którzy spedzedzaja wiecej czasu na asfalcie, ale ceniących komfortowa pozycje za kierownica jak i praktyczność motoru offroadowego. […]
Triumph Tiger XC został stworzony z myślą o ‘riderach’ z zacięciem zdecydowanie offroadowym […]
Tiger 800
Nowy silnik Triumpha osadzony jest w całkowicie nowej stalowej, rurowej ramie, pozbawionej zbędnych ‘plastików’ i wyposażonej w użyteczne uchwyty pod akcesoryjne kufry czy linki/opaski typu ‘bungee’.
Sama jednostka napędowa dostarcza nam 94 ‘kucy’ przy 9300obr/min, a 79Nm sprawia, że zapas mocy jest dostępny w pełnym zakresie obrotów. Jako punkt wyjściowy posłużyła rzędowa 3ka z Daytony 675, zmieniono miedzy innymi: sprzęgło, podzespoły skrzynię biegów, korbowody, przekonstruowano ‘airboxy’ ,aby zamontować mieszczący 19 litrów zbiornik paliwa. (teoretyczny zasięg 405km ?!).
Pod łatwo regulowana kanapa (z 810mm do 830mm), znalazło się miejsce na dość spory schowek oraz akcesoryjny blokadę typu U-Lock.
Różnice między 800 a XC
Głowne różnice miedzy obiema maszynami to:
Zawieszenie:
• ‘800ka’ posiada widelec 43mm ‘upside-down’ - skokiem zawieszenia przód: 180mm, tył: 170mm;
• ‘XC’ posiada lepszej jakości widelec 45mm ‘upside-down’ - ze skokiem odpowiednio: 220mm i 215mm co pozwala na prześwit większy o 35mm.
Koła:
• Koła ‘XC’ to wzmocnione szprychowe obręcze Excel’a – 21cali przód i 17cali tył
• Koła ‘800ki’ 19cali przód, 17cali tył,
Seryjne oguienie:
• ‘800ka’ : Mirelli Skorpion;
• ‘XC’: Bridgestone’y Battlewing lub opcjonalnie Metzeler Karoo;
Dodatkowo ‘XC’ wyposażono w ‘hand guardy’, wyższą kierownicę oraz charakterystyczny ‘dziób’ a’la GS800 .
Ciekawostką jest gniazdo 12v (koło stacyjki) w standardzie w obu maszynach.
Czy 800ka jest rzeczywiście jest ‘do wszystkiego’ …
Łagodne przekazywanie mocy przez silnik szczególnie docenimy podczas jazdy w mieście. Moc dostępna jest już od najniższych obrotów aż do ‘czerwonego pola’.
(testerom silnik wydał się nawet za łagodny).
Motor wydaj się być również sprawny w dalszych wypadach, dzieki w/w 19to litrowemu zbiornikowi, dobrą osłona przed wiatrem (mimo stosunkowo niskiej seryjnej szybie), dośc dużej i dość wygodnej kanapie oraz różnorodności dodatkowych akcesoriów Triumpha (odpłatnych rzecz jasna). 19to calowe przednie koło sprawia, ze motor prowadzi się pewnie, a niepozornie wyglądający układ hamulcowy (podobny do tego z Street Triple) działa zaskakująco wydajnie.
‘XC’ ‘offroadowiec czy chłytmakłtiniowy…..?
(dziennikarze Rida twierdzą…) ‘XC’ jest kapitalny poza asfaltem. Posiada te same cechy i walory ‘asfaltowe’ co 800ka z ta przewagą, że nie boi się pobrudzic błotem. Opcjonalne ogumienie Karoo (producent zaleca max prędkość na asfalcie 100km), wyzsza kierownica jak i ‘trzymajace’ zębami (po ściągnięciu gumy) podnózki ułatwiaja jazde w terenie w pozycji stojącej i tylko dajaca się we znaki dość znaczna masa motocykla wyklucza określenia go mianem ‘pełnego’ offroadowca. 21cali z przodu daje możliwości dobrych manewrów, ale jest zdecydowanie mniej stabilne przy wyższych prędkościach niż 19ka 800ki – cóż, coś za coś.
Niemniej jednak należy się tu duży plus Triumph’owi.
Werdykt
Producent szacuje, że ‘XC’ zdeklasuje ‘800ke’ pod względem ilości sprzedanych sztuk. (jednak tutaj redaktorzy Rida się nie zgadzaja uważając ze 800ka jest OK. jednak dodają:) Jeżeli szukamy motoru ‘do wszystkiego’ (jeżeli taki istnieje) to nie musimy szukac dalej bo ‘XC’ jest odpowiedzią.
Specyfikacja
Cena:
• 800ka Ł7149
• XC – Ł7749
Silnik:
• 799ccm 3zaw/cyl,
• Moc 94bhp, przy 9300obr/min; 79Nm przy 7850obr/min;
Rama:
• Stalowa/rurowa/kratowa
Wysokośc siedziska:
• 800ka – 810mm
• XC – 845mm
Zbiornik paliwa:
• 19litrow
Waga:
• 800ka – 210kg
• XC – 215kg
Prędkość max:
• 212km/h
Akcesoria Triumpha:
• Kufry boczne – Ł500
• Kufer centralny/Top box – Ł250
• Torby do kufrów – Ł90
• Torba (duza) zamiast kufra centralnego – Ł130
• Arrow slip-on wydech – Ł500
• Podgrzewane manetki – Ł150
• Handguardy (XC standard, 800ka za dopłatą) – Ł72
• Kanapa żelowa – Ł130
• Kanapa Zelowa dla pasażera – Ł100
• Osłona miski olejowej – Ł130
• Lampy przeciwmgielne – Ł230
• Uchwyt GPS – Ł50
• Crash bary – Ł170