Teraz jest Cz kwi 25, 2024 5:02 pm


Napisz wątekOdpowiedz Strona 1 z 2   [ Posty: 16 ]
Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Różnice: etylina 95 czy 98?
PostNapisane: Wt mar 04, 2008 11:45 pm 
Początkujący

Dołączył(a): Pn sty 21, 2008 9:44 am
Posty: 37
Lokalizacja: Paryz
Witam szanowne grono,

podjezdzajac do tankowania czasem biore benzyne 98 oktanowa i prawde mowiac w zachowaniu motocykla nie wyczuwam roznicy miedzy 95 a 98 oktanow.
Czy ktos zna moze jakis rozsadny powod na kupowanie drozszych 98 oktanow? Byc moze jest to zasieg na zbiorniku paliwa - przyznaje, ze tego nie mierzylem

Pozdrowienia,
G.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Śr mar 05, 2008 7:51 am 
Site Admin

Dołączył(a): Śr sty 03, 2007 9:02 pm
Posty: 3777
Lokalizacja: Wrocław
kaza lac 98 oktanow bo wszyscy wiedza ze w Polsce 98 ma 95 oktanow a 95 kolo 92-93 takie male oszustwo, dlatego poniewaz producenci nowych motocykli nie zalecaja jezdzic na benzynie ponizej 95 oktanow dlatego dla bezpieczenstwa sugeruja tankowanie 98 ;)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Śr mar 05, 2008 8:25 am 
Zadomowiony na dobre

Dołączył(a): N wrz 16, 2007 8:29 pm
Posty: 7905
Lokalizacja: Szczecin
myślę ze to zależy od konstrukcji silnika, stąd tez zalecenia producenta
nie wiem jak jest dokładnie z silnikami a motocyklowymi ale w autach możemy spotkać zarówno samochody gdzie można lać tylko 98 jak i takie konstrukcje którym nie przeszkadza nawet 92.

moim zdaniem lanie 98 to tylko zbędny wydatek, na pewno nie zwiększy za bardzo zasięgu tak samo jak i nie obniży spalania znacząco. mam LC8 z 2003 roku na gaźnikach, z rozmów z wieloma mechanikami i użytkownikami silniki starszych konstrukcji bardzo dobrze znoszą mniejsza ilość oktanów.

zajrzyj do instrukcji co zaleca producent?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Śr mar 05, 2008 8:33 am 
Zadomowiony na dobre

Dołączył(a): N lut 25, 2007 7:07 pm
Posty: 2158
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Kiedyś słyszłem od szanowanego mechanika że lanie np. 98 do starszych silników powoduje szybsze wypalanie się zaworów i gniazd. Przestałem lać v-powera chociaż lepiej na nim staruszka jeździła.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Śr mar 05, 2008 9:09 am 
Zadomowiony na dobre

Dołączył(a): Śr lip 01, 2009 9:44 pm
Posty: 1936
Lokalizacja: Wrocław
od razu zaznaczam ze nie jestem specjalista, zbieznosc ksywy przypadkowa (RON=Research Octane Number) jednak z tego co pamietam liczba oktanowa nie okresla kalorycznosci benzyny tylko odpornosc na spalanie stukowe czyli samozaplon w GMP w wyniku sprezenia mieszanki.

rozumiem wiec ze motocykl powinien jezdzic tak samo na 95 i 98 RON o ile paliwo pochodzi z porzadnego zrodla.

silniki o wyzszym stopniu sprezania wymagaja wyzszej liczby oktanow.
silniki np r1200 maja mikrofon ktory wyczuwa stuki i momentalnie przestawia zaplon (cofa?).

dobrze mowie?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Śr mar 05, 2008 10:18 am 
Zadomowiony na dobre

Dołączył(a): Śr sty 10, 2007 9:31 am
Posty: 1611
Lokalizacja: Częstochowa
Ron napisał(a):
od razu zaznaczam ze nie jestem specjalista, zbieznosc ksywy przypadkowa (RON=Research Octane Number) jednak z tego co pamietam liczba oktanowa nie okresla kalorycznosci benzyny tylko odpornosc na spalanie stukowe czyli samozaplon w GMP w wyniku sprezenia mieszanki.

rozumiem wiec ze motocykl powinien jezdzic tak samo na 95 i 98 RON o ile paliwo pochodzi z porzadnego zrodla.

silniki o wyzszym stopniu sprezania wymagaja wyzszej liczby oktanow.
silniki np r1200 maja mikrofon ktory wyczuwa stuki i momentalnie przestawia zaplon (cofa?).

dobrze mowie?


dokładnie tak. Dodam, że benzyna 98-oktanowa ma wyższą temperaturę zapłonu, silnik lepiej się nagrzewa, szybciej osiąga temp. pracy, świece muszą być nowej konstrukcji. paliwo 95-okt. lepiej natomiast chłodzi silnik i napewno takie lepiej lać do silników z gaźnikami.
Inna kwestia (obok oktanów) to dodatki uszlachetniające. I tak zupełnie inne są shell V-Power 95 i Suprema 95 ze Statoil (BP Ultimate 95 to prawdopodobnie to samo co Verva - Orlen trzyma to w tajemnicy handlowej), wobec "normalnej" 95. Według testów niemieckiego ADAC (na rynku niemieckim) najlepsze paliwo to jednak Shell, a różnica w cenie zakupu benzyny 98 (czy 100)-oktanowej nie przekłada się na opłacalne inwestowanie w stosunku do korzyści jakie ma na silnik i oszczędność w spalaniu. Wybór należy do kierowców, na których zarabiają koncerny stosując triki marketingowe.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Śr mar 05, 2008 8:38 pm 
Aktywny

Dołączył(a): Cz maja 17, 2007 4:16 pm
Posty: 132
Lokalizacja: Kraków
Witam

Faktycznie jak napisali poprzednicy liczba oktanowa służy do określenia odporności paliwa na spalanie stukowe - czyli niekontrolowane pojawianie się ognisk samozapłonu (w wyniku przyrostu temperatury podczas sprężania), co w silniku o zapłonie iskrowym jest bardzo niekorzystne i destrukcyjnie wpływa na uklad korbowo tłokowy oraz zawory.
Jedną z metod na podwyższenie mocy silnika spalinowego jest podniesienie stopnia sprężania, który jest stosunkiem objętości cylindra+komory spalania do objętości komory spalania. Czyli bardziej wysilone silniki (o wyższym stopniu sprężania) potrzebują paliw o wyższej liczbie oktanowej.

W nowszych konstrukcjach silników (np BMW R1200 ..) konstruktorzy stosują czujniki spalania stukowego. Sygnał z tych czujników jest wykorzystywany do dobrania mapy zapłonu na której aktualnie pracuje silnik tak aby pracował na granicy spalania stukowego. W takim silniku teoretycznie im będzie wyższa liczba oktanowa paliwa, na którym jedziesz tym system pozwoli na użycie mapy pozwalającej uzyskać lepsze parametry. W praktyce jesli mam być szczery nie odczułem specjalnej róznicy lejąc 98 na stacji. Natomiast różnica była kolosalna zarówno w dynamice jak i w spalaniu kiedy zalałem paliwo racingowe lub paliwo zakupione w Mongolii (podejżewam że nie maiło więcej niż 80 oktan). Na paliwe mongolskim ciężko było ruszyć nie słysząć stuków w silniku i można było zapomnieć o odkreceniu gazu bardziej niż na 2/3 obrotu.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Śr mar 05, 2008 10:51 pm 
Początkujący

Dołączył(a): Pn sty 21, 2008 9:44 am
Posty: 37
Lokalizacja: Paryz
dzieki za wyczerpujace odpowiedzi.
Czyli generalnie nalezy kierowac sie nastepujacymi zasadami:
- lac to, co przewiduje producent,
- nie ma co lac drozszej 98 jesli przewidziano 95,
- kupowac ze sprawdzonego zrodla.
Wg mnie najwazniejsza, to ta ostatnia zasada.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Śr mar 05, 2008 10:54 pm 
Zadomowiony na dobre

Dołączył(a): Pt lis 02, 2007 10:39 pm
Posty: 1173
Lokalizacja: Lublin
gobo napisał(a):
dzieki za wyczerpujace odpowiedzi.
Czyli generalnie nalezy kierowac sie nastepujacymi zasadami:
- lac to, co przewiduje producent,


A według mnie ta pierwsza, nie być cwańszym od producenta.... :lol:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Śr mar 05, 2008 11:36 pm 
Początkujący

Dołączył(a): Pn sty 21, 2008 9:44 am
Posty: 37
Lokalizacja: Paryz
Wiesiek TDM 900 napisał(a):
gobo napisał(a):
dzieki za wyczerpujace odpowiedzi.
Czyli generalnie nalezy kierowac sie nastepujacymi zasadami:
- lac to, co przewiduje producent,


A według mnie ta pierwsza, nie być cwańszym od producenta.... :lol:


w ramach zartu pytanie:

zalozmy, ze producent przewiduje 95 oktanow. Jestes w trasie, jedziesz na rezerwie i dojezdzasz do dwoch stacji, kazda po innej stronie drogi. Jedna z nich to dobrze Ci znana i sprawdzona marka, ale akurat skonczylo im sie 95 oktanow i jest tylko 98. Za to po drugiej stronie drogi masz budke z jednym dystrybutorem: polecane 95 oktanow. Pan z budki, w berecie i z petem w dziurze miedzy zebami mowi, ze cena jest nizsza od ceny rynkowej bo malo zarabia i ze w ogole ci po drugiej stronie to zlodzieje.
Ktora stacje wybierzesz? :twisted:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Cz mar 06, 2008 8:23 am 
Zadomowiony na dobre

Dołączył(a): Pt lis 02, 2007 10:39 pm
Posty: 1173
Lokalizacja: Lublin
Wyciągam żelazną rezerwę z kufra, dolewam, jadę dalej :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Cz mar 06, 2008 8:01 pm 
Zadomowiony na dobre

Dołączył(a): Śr sty 10, 2007 9:31 am
Posty: 1611
Lokalizacja: Częstochowa
siecki napisał(a):
Czyli bardziej wysilone silniki (o wyższym stopniu sprężania) potrzebują paliw o wyższej liczbie oktanowej...

do mojego rajdowego trabanta ze zwiększonym stopniem sprężania (z 6:1 na ok.11:1) lałem paliwo 102-oktanowe elf racing - tylko takie nie powodowało spalania stukowego.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Cz mar 06, 2008 9:00 pm 
Zadomowiony na dobre

Dołączył(a): N wrz 16, 2007 8:29 pm
Posty: 7905
Lokalizacja: Szczecin
Dominik napisał(a):
siecki napisał(a):
Czyli bardziej wysilone silniki (o wyższym stopniu sprężania) potrzebują paliw o wyższej liczbie oktanowej...

do mojego rajdowego trabanta ze zwiększonym stopniem sprężania (z 6:1 na ok.11:1) lałem paliwo 102-oktanowe elf racing - tylko takie nie powodowało spalania stukowego.


Dominik!
miałeś rajdowego trabanta!!?????

dawaj jakieś fotki..:D


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Cz mar 06, 2008 10:26 pm 
honorowy bajkopisarz forumowy

Dołączył(a): Pt wrz 28, 2007 12:22 pm
Posty: 683
Lokalizacja: Gniezno
dokladnie na studiach mialem rajdowego maluszka, splanowałem mu miedzy innymi glowice i poniezej 98 nie mozna bylo jezdzic tak spalal stukowo.....
a nie wiem czy wiecie ze im wiecej oktanow to tak na prawde mniejsza moc silnika...tylko do silnikow wysilonych ktore uzyskuja ogromne cisnienie w cylindrach trzeba lac paliwo wysokooktanowe zeby byl rownomierny przebieg spalania w komorze....
reasumujac jesli nie masz w silniku czujnikow spalania stukowego nie ma sensu lac paliwa wysokooktanowego chyba ze vpower racing 100oktanow ale tylko dlatego ze to paliwo ma dodatek srodkow uszlachetniajacych ktore maja w skladzie tlen...i przez to daja wieksza moc..nie wiem jak z innymi paliwami wysokooktanowymi u konkurencji....

chojnacki taki tuningowiec na swojej stronie kiedys pokazywal wykresy z hamowni i w wiekszosci po zalaniu paliwa o wiekszej licznbie oktanowej moc spadala


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Wt maja 13, 2008 8:17 pm 
Świeżak

Dołączył(a): So kwi 19, 2008 9:55 am
Posty: 6
Lokalizacja: Poznań
Co jak co ale po zalaniu 100 oktanowej Blue silnik bardziej wchodził w bas i miał o wiele lepsze odejscie Yamaha FJR1300


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Napisz wątekOdpowiedz Strona 1 z 2   [ Posty: 16 ]
Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 13 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
twilightBB Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net
wdrożenie przez iCenter - Strony internetowe Wrocław
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL