Autor |
Wiadomość |
gobo
|
Tytuł: Różnice: etylina 95 czy 98? Napisane: Wt mar 04, 2008 11:45 pm |
|
Dołączył(a): Pn sty 21, 2008 9:44 am Posty: 37 Lokalizacja: Paryz
|
Witam szanowne grono,
podjezdzajac do tankowania czasem biore benzyne 98 oktanowa i prawde mowiac w zachowaniu motocykla nie wyczuwam roznicy miedzy 95 a 98 oktanow.
Czy ktos zna moze jakis rozsadny powod na kupowanie drozszych 98 oktanow? Byc moze jest to zasieg na zbiorniku paliwa - przyznaje, ze tego nie mierzylem
Pozdrowienia,
G.
|
|
Góra |
|
|
AdvHP2rider
|
Tytuł: Napisane: Śr mar 05, 2008 7:51 am |
|
Dołączył(a): Śr sty 03, 2007 9:02 pm Posty: 3777 Lokalizacja: Wrocław
|
kaza lac 98 oktanow bo wszyscy wiedza ze w Polsce 98 ma 95 oktanow a 95 kolo 92-93 takie male oszustwo, dlatego poniewaz producenci nowych motocykli nie zalecaja jezdzic na benzynie ponizej 95 oktanow dlatego dla bezpieczenstwa sugeruja tankowanie 98 ;)
|
|
Góra |
|
|
ex1
|
Tytuł: Napisane: Śr mar 05, 2008 8:25 am |
|
Dołączył(a): N wrz 16, 2007 8:29 pm Posty: 7905 Lokalizacja: Szczecin
|
myślę ze to zależy od konstrukcji silnika, stąd tez zalecenia producenta
nie wiem jak jest dokładnie z silnikami a motocyklowymi ale w autach możemy spotkać zarówno samochody gdzie można lać tylko 98 jak i takie konstrukcje którym nie przeszkadza nawet 92.
moim zdaniem lanie 98 to tylko zbędny wydatek, na pewno nie zwiększy za bardzo zasięgu tak samo jak i nie obniży spalania znacząco. mam LC8 z 2003 roku na gaźnikach, z rozmów z wieloma mechanikami i użytkownikami silniki starszych konstrukcji bardzo dobrze znoszą mniejsza ilość oktanów.
zajrzyj do instrukcji co zaleca producent?
|
|
Góra |
|
|
danek-dr
|
Tytuł: Napisane: Śr mar 05, 2008 8:33 am |
|
Dołączył(a): N lut 25, 2007 7:07 pm Posty: 2158 Lokalizacja: Gorzów Wlkp.
|
Kiedyś słyszłem od szanowanego mechanika że lanie np. 98 do starszych silników powoduje szybsze wypalanie się zaworów i gniazd. Przestałem lać v-powera chociaż lepiej na nim staruszka jeździła.
|
|
Góra |
|
|
ron
|
Tytuł: Napisane: Śr mar 05, 2008 9:09 am |
|
Dołączył(a): Śr lip 01, 2009 9:44 pm Posty: 1936 Lokalizacja: Wrocław
|
od razu zaznaczam ze nie jestem specjalista, zbieznosc ksywy przypadkowa (RON=Research Octane Number) jednak z tego co pamietam liczba oktanowa nie okresla kalorycznosci benzyny tylko odpornosc na spalanie stukowe czyli samozaplon w GMP w wyniku sprezenia mieszanki.
rozumiem wiec ze motocykl powinien jezdzic tak samo na 95 i 98 RON o ile paliwo pochodzi z porzadnego zrodla.
silniki o wyzszym stopniu sprezania wymagaja wyzszej liczby oktanow.
silniki np r1200 maja mikrofon ktory wyczuwa stuki i momentalnie przestawia zaplon (cofa?).
dobrze mowie?
|
|
Góra |
|
|
Dominik
|
Tytuł: Napisane: Śr mar 05, 2008 10:18 am |
|
Dołączył(a): Śr sty 10, 2007 9:31 am Posty: 1611 Lokalizacja: Częstochowa
|
Ron napisał(a): od razu zaznaczam ze nie jestem specjalista, zbieznosc ksywy przypadkowa (RON=Research Octane Number) jednak z tego co pamietam liczba oktanowa nie okresla kalorycznosci benzyny tylko odpornosc na spalanie stukowe czyli samozaplon w GMP w wyniku sprezenia mieszanki.
rozumiem wiec ze motocykl powinien jezdzic tak samo na 95 i 98 RON o ile paliwo pochodzi z porzadnego zrodla.
silniki o wyzszym stopniu sprezania wymagaja wyzszej liczby oktanow. silniki np r1200 maja mikrofon ktory wyczuwa stuki i momentalnie przestawia zaplon (cofa?).
dobrze mowie?
dokładnie tak. Dodam, że benzyna 98-oktanowa ma wyższą temperaturę zapłonu, silnik lepiej się nagrzewa, szybciej osiąga temp. pracy, świece muszą być nowej konstrukcji. paliwo 95-okt. lepiej natomiast chłodzi silnik i napewno takie lepiej lać do silników z gaźnikami.
Inna kwestia (obok oktanów) to dodatki uszlachetniające. I tak zupełnie inne są shell V-Power 95 i Suprema 95 ze Statoil (BP Ultimate 95 to prawdopodobnie to samo co Verva - Orlen trzyma to w tajemnicy handlowej), wobec "normalnej" 95. Według testów niemieckiego ADAC (na rynku niemieckim) najlepsze paliwo to jednak Shell, a różnica w cenie zakupu benzyny 98 (czy 100)-oktanowej nie przekłada się na opłacalne inwestowanie w stosunku do korzyści jakie ma na silnik i oszczędność w spalaniu. Wybór należy do kierowców, na których zarabiają koncerny stosując triki marketingowe.
|
|
Góra |
|
|
siecki
|
Tytuł: Napisane: Śr mar 05, 2008 8:38 pm |
|
Dołączył(a): Cz maja 17, 2007 4:16 pm Posty: 132 Lokalizacja: Kraków
|
Witam
Faktycznie jak napisali poprzednicy liczba oktanowa służy do określenia odporności paliwa na spalanie stukowe - czyli niekontrolowane pojawianie się ognisk samozapłonu (w wyniku przyrostu temperatury podczas sprężania), co w silniku o zapłonie iskrowym jest bardzo niekorzystne i destrukcyjnie wpływa na uklad korbowo tłokowy oraz zawory.
Jedną z metod na podwyższenie mocy silnika spalinowego jest podniesienie stopnia sprężania, który jest stosunkiem objętości cylindra+komory spalania do objętości komory spalania. Czyli bardziej wysilone silniki (o wyższym stopniu sprężania) potrzebują paliw o wyższej liczbie oktanowej.
W nowszych konstrukcjach silników (np BMW R1200 ..) konstruktorzy stosują czujniki spalania stukowego. Sygnał z tych czujników jest wykorzystywany do dobrania mapy zapłonu na której aktualnie pracuje silnik tak aby pracował na granicy spalania stukowego. W takim silniku teoretycznie im będzie wyższa liczba oktanowa paliwa, na którym jedziesz tym system pozwoli na użycie mapy pozwalającej uzyskać lepsze parametry. W praktyce jesli mam być szczery nie odczułem specjalnej róznicy lejąc 98 na stacji. Natomiast różnica była kolosalna zarówno w dynamice jak i w spalaniu kiedy zalałem paliwo racingowe lub paliwo zakupione w Mongolii (podejżewam że nie maiło więcej niż 80 oktan). Na paliwe mongolskim ciężko było ruszyć nie słysząć stuków w silniku i można było zapomnieć o odkreceniu gazu bardziej niż na 2/3 obrotu.
|
|
Góra |
|
|
gobo
|
Tytuł: Napisane: Śr mar 05, 2008 10:51 pm |
|
Dołączył(a): Pn sty 21, 2008 9:44 am Posty: 37 Lokalizacja: Paryz
|
dzieki za wyczerpujace odpowiedzi.
Czyli generalnie nalezy kierowac sie nastepujacymi zasadami:
- lac to, co przewiduje producent,
- nie ma co lac drozszej 98 jesli przewidziano 95,
- kupowac ze sprawdzonego zrodla.
Wg mnie najwazniejsza, to ta ostatnia zasada.
|
|
Góra |
|
|
Wiesiek TDM 900
|
Tytuł: Napisane: Śr mar 05, 2008 10:54 pm |
|
Dołączył(a): Pt lis 02, 2007 10:39 pm Posty: 1173 Lokalizacja: Lublin
|
gobo napisał(a): dzieki za wyczerpujace odpowiedzi. Czyli generalnie nalezy kierowac sie nastepujacymi zasadami: - lac to, co przewiduje producent,
A według mnie ta pierwsza, nie być cwańszym od producenta.... :lol:
|
|
Góra |
|
|
gobo
|
Tytuł: Napisane: Śr mar 05, 2008 11:36 pm |
|
Dołączył(a): Pn sty 21, 2008 9:44 am Posty: 37 Lokalizacja: Paryz
|
Wiesiek TDM 900 napisał(a): gobo napisał(a): dzieki za wyczerpujace odpowiedzi. Czyli generalnie nalezy kierowac sie nastepujacymi zasadami: - lac to, co przewiduje producent,
A według mnie ta pierwsza, nie być cwańszym od producenta.... :lol:
w ramach zartu pytanie:
zalozmy, ze producent przewiduje 95 oktanow. Jestes w trasie, jedziesz na rezerwie i dojezdzasz do dwoch stacji, kazda po innej stronie drogi. Jedna z nich to dobrze Ci znana i sprawdzona marka, ale akurat skonczylo im sie 95 oktanow i jest tylko 98. Za to po drugiej stronie drogi masz budke z jednym dystrybutorem: polecane 95 oktanow. Pan z budki, w berecie i z petem w dziurze miedzy zebami mowi, ze cena jest nizsza od ceny rynkowej bo malo zarabia i ze w ogole ci po drugiej stronie to zlodzieje.
Ktora stacje wybierzesz? :twisted:
|
|
Góra |
|
|
Wiesiek TDM 900
|
Tytuł: Napisane: Cz mar 06, 2008 8:23 am |
|
Dołączył(a): Pt lis 02, 2007 10:39 pm Posty: 1173 Lokalizacja: Lublin
|
Wyciągam żelazną rezerwę z kufra, dolewam, jadę dalej :)
|
|
Góra |
|
|
Dominik
|
Tytuł: Napisane: Cz mar 06, 2008 8:01 pm |
|
Dołączył(a): Śr sty 10, 2007 9:31 am Posty: 1611 Lokalizacja: Częstochowa
|
siecki napisał(a): Czyli bardziej wysilone silniki (o wyższym stopniu sprężania) potrzebują paliw o wyższej liczbie oktanowej...
do mojego rajdowego trabanta ze zwiększonym stopniem sprężania (z 6:1 na ok.11:1) lałem paliwo 102-oktanowe elf racing - tylko takie nie powodowało spalania stukowego.
|
|
Góra |
|
|
ex1
|
Tytuł: Napisane: Cz mar 06, 2008 9:00 pm |
|
Dołączył(a): N wrz 16, 2007 8:29 pm Posty: 7905 Lokalizacja: Szczecin
|
Dominik napisał(a): siecki napisał(a): Czyli bardziej wysilone silniki (o wyższym stopniu sprężania) potrzebują paliw o wyższej liczbie oktanowej... do mojego rajdowego trabanta ze zwiększonym stopniem sprężania (z 6:1 na ok.11:1) lałem paliwo 102-oktanowe elf racing - tylko takie nie powodowało spalania stukowego.
Dominik!
miałeś rajdowego trabanta!!?????
dawaj jakieś fotki..:D
|
|
Góra |
|
|
jankes
|
Tytuł: Napisane: Cz mar 06, 2008 10:26 pm |
|
honorowy bajkopisarz forumowy |
Dołączył(a): Pt wrz 28, 2007 12:22 pm Posty: 683 Lokalizacja: Gniezno
|
dokladnie na studiach mialem rajdowego maluszka, splanowałem mu miedzy innymi glowice i poniezej 98 nie mozna bylo jezdzic tak spalal stukowo.....
a nie wiem czy wiecie ze im wiecej oktanow to tak na prawde mniejsza moc silnika...tylko do silnikow wysilonych ktore uzyskuja ogromne cisnienie w cylindrach trzeba lac paliwo wysokooktanowe zeby byl rownomierny przebieg spalania w komorze....
reasumujac jesli nie masz w silniku czujnikow spalania stukowego nie ma sensu lac paliwa wysokooktanowego chyba ze vpower racing 100oktanow ale tylko dlatego ze to paliwo ma dodatek srodkow uszlachetniajacych ktore maja w skladzie tlen...i przez to daja wieksza moc..nie wiem jak z innymi paliwami wysokooktanowymi u konkurencji....
chojnacki taki tuningowiec na swojej stronie kiedys pokazywal wykresy z hamowni i w wiekszosci po zalaniu paliwa o wiekszej licznbie oktanowej moc spadala
|
|
Góra |
|
|
Assassin79
|
Tytuł: Napisane: Wt maja 13, 2008 8:17 pm |
|
Dołączył(a): So kwi 19, 2008 9:55 am Posty: 6 Lokalizacja: Poznań
|
Co jak co ale po zalaniu 100 oktanowej Blue silnik bardziej wchodził w bas i miał o wiele lepsze odejscie Yamaha FJR1300
|
|
Góra |
|
|