Autor |
Wiadomość |
mario33
|
Tytuł: Zębatka i łańcuch Napisane: Pt sty 12, 2007 9:50 am |
|
Dołączył(a): Cz sty 11, 2007 11:19 am Posty: 3848 Lokalizacja: Zalesie Górne
|
Dla specjalistów od mechaniki pytanko nieco laickie bo jeszcze nie rozgryzłem tego :)
Otóź w książce Chrisa Scotta wyczytałem, że w podróż zabiera z reguły dwie zębatki (tylne?) - 'szosową' i 'terenową', różniące się liczbą zębów, co wpływa na sposób oddawania mocy przez motocykl, co sprawia albo płynniejszą jazdę na asfalcie albo lepsze radzenie sobie moto w cięższym terenie.
Czy mógłby ktoś wyłożyć sprawę w kilku żołnierskich zdaniach, żebym mógł to łatwiej pojąć ? :) Co, jak i dlaczego ? Ew. proszę o wskazanie jakiejś strony www do poczytania.
|
|
Góra |
|
|
data7
|
Tytuł: Napisane: Pt sty 12, 2007 11:00 am |
|
Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 12:05 pm Posty: 238 Lokalizacja: Pułtusk/Wawa
|
Hm, najprosciej to zrozumiec na przykladzie roweru z przerzutkami chyba :) na duzej mala z przodu, duza z tylu i krecisz szybko pedalami a rower jedzie wolniutko, ale za to idzie do przodu jak czolg, za to jak zmienisz przerzutke z przodu na duza a z tylu na mala, jest odwrotnie. Krecisz wolno, a rower mknie, ale za to ciezko sie po piachu jedzie bo ciezko przekrecic pedalami. To tak lopatologicznie :D
|
|
Góra |
|
|
mario33
|
Tytuł: ... Napisane: Pt sty 12, 2007 11:25 am |
|
Dołączył(a): Cz sty 11, 2007 11:19 am Posty: 3848 Lokalizacja: Zalesie Górne
|
Przekładając to na gadkę motocyklową...
Jak chcę po piachu to więcej zebów z tyłu (o jeden), jak szosa to mniej zębów, dobrze gadam ?
to mam jeszcze pytanka dodatkowe, chodzi mi o komfort prowadzenia...
- czy mniej zebów z tyłu to to samo co wiecej zębów z przodu i na odwrót? bo są i takie opcje na rynku (różne zębatki przednie i tylne)
- gdzie granica 'tuningu' ? Tzn np więcej zębów ale o 1, 2 .. więcej ?
|
|
Góra |
|
|
data7
|
Tytuł: Napisane: Pt sty 12, 2007 11:46 am |
|
Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 12:05 pm Posty: 238 Lokalizacja: Pułtusk/Wawa
|
Jeden zabek roznicy z przodu to mniej wiecej 3 zabki roznicy z tylu. Czyli, jak zalozysz z przodu mniejsza zebatke o jeden zabek, to tak jak bys zmienil z tylu o 3 i odwrotnie :) a czy jest granica? Hm, ja w DR600 mialem z tylu zebatke 52 a z przodu 15. Kopa miala niesamowitego :) trzeba bylo naprawde delikatnie ruszac na ubitym podlozu, zeby nie postawic motocykla do pionu. Po zmianie na 16/42 motocykl nagle stal sie zamulony. Ale za to silnik znacznie wolniej musial chodzic, i komfort jazdy sie podniosl (mniej wibracji). No i spalanie tez spadlo naturalnie :)
|
|
Góra |
|
|
Gummikuh
|
Tytuł: Re: Zębatka i łańcuch Napisane: Wt lut 06, 2007 5:01 pm |
|
Dołączył(a): Pn sty 15, 2007 10:09 am Posty: 77 Lokalizacja: świeradów zdrój
|
mario33 napisał(a): Dla specjalistów od mechaniki pytanko nieco laickie bo jeszcze nie rozgryzłem tego :)
Otóź w książce Chrisa Scotta wyczytałem, że w podróż zabiera z reguły dwie zębatki (tylne?) - 'szosową' i 'terenową', różniące się liczbą zębów, co wpływa na sposób oddawania mocy przez motocykl, co sprawia albo płynniejszą jazdę na asfalcie albo lepsze radzenie sobie moto w cięższym terenie.
Czy mógłby ktoś wyłożyć sprawę w kilku żołnierskich zdaniach, żebym mógł to łatwiej pojąć ? :) Co, jak i dlaczego ? Ew. proszę o wskazanie jakiejś strony www do poczytania.
Jeśli już to regulować tylną.
Tylko po co brać w podróż zębatki???!
Jakby tak brac co wszystko potrzebne to i kufrów i sakw braknie.
Zmień sobie zębatki przed wyjazdem. Z tyłu daj o 3 zęby wiecej i starczy
Będzie dobrze i na podróz i w lekki teren.
|
|
Góra |
|
|
AdvHP2rider
|
Tytuł: Napisane: Wt lut 06, 2007 5:26 pm |
|
Dołączył(a): Śr sty 03, 2007 9:02 pm Posty: 3777 Lokalizacja: Wrocław
|
kurde od kiedy gummi zapodałeś sobie nowego nicka nie mogę się na niczym skupić a najmniej na odpowiedziach :)
ps. czy ja będę potrzebował 3 wałów: w teren lekki, cięższy i na szosę czy wystrczą tylko 2? :)
|
|
Góra |
|
|
Mutomb
|
Tytuł: Re: Zębatka i łańcuch Napisane: Wt lut 06, 2007 9:34 pm |
|
Dołączył(a): Śr sty 24, 2007 9:19 pm Posty: 90 Lokalizacja: wielkopolska
|
data7 napisał(a): a czy jest granica? Hm, ja w DR600 mialem z tylu zebatke 52 a z przodu 15. Kopa miala niesamowitego :) trzeba bylo naprawde delikatnie ruszac na ubitym podlozu, zeby nie postawic motocykla do pionu. Jest!!! Nie ma co przesadzac. Moze i miala kopa ale chcialbym zobaczyc jak przyspiesza :). Ja w swojej DR650 zmienilem na 16/47 i to byl chyba zloty srodek. Moto szlo duzo lepiej w terenie a i na trasce nie musialem ciagle mieszac biegami. data7 napisał(a): Po zmianie na 16/42 motocykl nagle stal sie zamulony. Ale za to silnik znacznie wolniej musial chodzic, i komfort jazdy sie podniosl (mniej wibracji). No i spalanie tez spadlo naturalnie :) Ja przy swoim przelozeniu 16/47 mialem spalanie nawet mniejsze. Dlaczego? Ano dlatego ze przy seryjnych przelozeniach jedynka w 650 byla zbyt dluga a na 5 biegu przy srednich obrotach moto potrafilo czasami szarpac. Dodanie 5 zebow na tyle zlikwidowalo te problemy. W terenie silnik mniej sie pocil. W trasie w pelni zaladowany tez mial latwiej. Z minusow to tyle ze predkosc maks spadla o jakies 15km/h i biegi zrobily sie troszke krotsze :) Gummikuh napisał(a): mario33 napisał(a): Dla specjalistów od mechaniki pytanko nieco laickie bo jeszcze nie rozgryzłem tego :)
Otóź w książce Chrisa Scotta wyczytałem, że w podróż zabiera z reguły dwie zębatki (tylne?) - 'szosową' i 'terenową', różniące się liczbą zębów, co wpływa na sposób oddawania mocy przez motocykl, co sprawia albo płynniejszą jazdę na asfalcie albo lepsze radzenie sobie moto w cięższym terenie.
Czy mógłby ktoś wyłożyć sprawę w kilku żołnierskich zdaniach, żebym mógł to łatwiej pojąć ? :) Co, jak i dlaczego ? Ew. proszę o wskazanie jakiejś strony www do poczytania. Jeśli już to regulować tylną. Tylko po co brać w podróż zębatki???! Jakby tak brac co wszystko potrzebne to i kufrów i sakw braknie. Zmień sobie zębatki przed wyjazdem. Z tyłu daj o 3 zęby wiecej i starczy Będzie dobrze i na podróz i w lekki teren.
Branie w podroz zebatek to raczej nienajlepszy pomysl... Czy kolega zamierza robic po drodze odcinki specjalne zeby byla potrzebna zmiana przelozen? Lepiej raz dobrac jakies w miare uniwersalne. Komu by sie chcialo robic wymiane zebatek w srodku trasy zeby przejechac pare km w ciezszym terenie i odwrotnie. Poza tym, jaki sens ma zmiana zebatki o 3 zeby w czasie wyprawy? Roznice beda niewielkie. O jakies 7 zebow rozumiem tylko ze trzeba sie liczyc z tym ze potrzebny bedzie drugi lancuch...
|
|
Góra |
|
|
Gummikuh
|
Tytuł: Re: Zębatka i łańcuch Napisane: So lut 17, 2007 10:18 pm |
|
Dołączył(a): Pn sty 15, 2007 10:09 am Posty: 77 Lokalizacja: świeradów zdrój
|
Poza tym, jaki sens ma zmiana zebatki o 3 zeby w czasie wyprawy? Roznice beda niewielkie. O jakies 7 zebow rozumiem tylko ze trzeba sie liczyc z tym ze potrzebny bedzie drugi lancuch...[/quote]
Te 3 zęby to jednak dużo. Tak właśnie zrobiłem w F650 Gs Dakar
i wracam z powrotem do oryginalnych 45/15.
W sam raz. Na wyprawę z reguły jedzie się kilka tysiecy po asfalcie
a później 2 , 3 tys w gorszych warunkach. 45/15 najbardziej uniwersalne przełożenie.
|
|
Góra |
|
|
WIBCIU
|
Tytuł: Napisane: Pn sty 19, 2009 9:23 pm |
|
honorowy bajkopisarz forumowy |
Dołączył(a): Cz paź 02, 2008 8:21 am Posty: 929 Lokalizacja: Toruń
|
Witam
Jaki łańcuch i zębatki są najlepsze i przełożenie do KTM ADV 950.
Dzieki za pomoc
Pozdrawiam
|
|
Góra |
|
|
zytek
|
Tytuł: Re: Zębatka i łańcuch Napisane: Pn sty 19, 2009 10:50 pm |
|
honorowy bajkopisarz forumowy |
Dołączył(a): Pt gru 12, 2008 4:57 pm Posty: 627 Lokalizacja: Kraków
|
Gummikuh napisał(a): Te 3 zęby to jednak dużo. Tak właśnie zrobiłem w F650 Gs Dakar i wracam z powrotem do oryginalnych 45/15.
Eee, oryginalne w GSie to 16/47, chociaż to prawie "to samo" co 15/45, tylko pewnie się szybciej zużyją (?).
Na jakie zmieniłeś teraz i jakie wrażenia? Bo ja myślałem o zmianie, te 15kmh vmax można poświęcić dla lepszego zbierania się dakara w terenie i przy przyśpieszaniu na trasie..
|
|
Góra |
|
|
AdvHP2rider
|
Tytuł: Napisane: Wt sty 20, 2009 8:03 am |
|
Dołączył(a): Śr sty 03, 2007 9:02 pm Posty: 3777 Lokalizacja: Wrocław
|
zostanę przy dryfowaniu na jednym
bede zmienial opony
|
|
Góra |
|
|
Dominik
|
Tytuł: Napisane: Wt sty 20, 2009 9:08 am |
|
Dołączył(a): Śr sty 10, 2007 9:31 am Posty: 1611 Lokalizacja: Częstochowa
|
WIBCIU napisał(a): Jaki łańcuch i zębatki są najlepsze i przełożenie do KTM ADV 950.
16 / 42(seryjne) lub 45
w tym układzie łańcuch zostaje ten sam, tylko napinacze trzeba odwrócić.
najlepszy łańcuch to DID 525 ZVM2
co do granic modyfikacji to ograniczeniem są także rolki i ślizgi łańcucha przy zębatce zdawczej - nie może być za mała.
wraz ze zwiększaniem tylnej może okazać się, że potrzebny jest dłuższy łańcuch.
|
|
Góra |
|
|
Dominik
|
Tytuł: Napisane: Wt sty 20, 2009 9:09 am |
|
Dołączył(a): Śr sty 10, 2007 9:31 am Posty: 1611 Lokalizacja: Częstochowa
|
AdvHP2rider napisał(a): zostanę przy dryfowaniu na jednym bede zmienial opony
możesz zmieniać przełożenie główne w skrzyni biegów.
|
|
Góra |
|
|
AdvHP2rider
|
Tytuł: Napisane: Wt sty 20, 2009 9:29 am |
|
Dołączył(a): Śr sty 03, 2007 9:02 pm Posty: 3777 Lokalizacja: Wrocław
|
nie czuje potrzeby, w hpku dobrze dobrali
nie brakuje mocy i ciagnie z samego dolu (po wymianie wydechu na przelotowy)
|
|
Góra |
|
|