Teraz jest Śr maja 01, 2024 2:54 am


Napisz wątekOdpowiedz Strona 1 z 1   [ Posty: 14 ]
Autor Wiadomość
 Tytuł: Zębatka i łańcuch
PostNapisane: Pt sty 12, 2007 9:50 am 
Zadomowiony na dobre

Dołączył(a): Cz sty 11, 2007 11:19 am
Posty: 3848
Lokalizacja: Zalesie Górne
Dla specjalistów od mechaniki pytanko nieco laickie bo jeszcze nie rozgryzłem tego :)

Otóź w książce Chrisa Scotta wyczytałem, że w podróż zabiera z reguły dwie zębatki (tylne?) - 'szosową' i 'terenową', różniące się liczbą zębów, co wpływa na sposób oddawania mocy przez motocykl, co sprawia albo płynniejszą jazdę na asfalcie albo lepsze radzenie sobie moto w cięższym terenie.

Czy mógłby ktoś wyłożyć sprawę w kilku żołnierskich zdaniach, żebym mógł to łatwiej pojąć ? :) Co, jak i dlaczego ? Ew. proszę o wskazanie jakiejś strony www do poczytania.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt sty 12, 2007 11:00 am 
poeta forumowy

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 12:05 pm
Posty: 238
Lokalizacja: Pułtusk/Wawa
Hm, najprosciej to zrozumiec na przykladzie roweru z przerzutkami chyba :) na duzej mala z przodu, duza z tylu i krecisz szybko pedalami a rower jedzie wolniutko, ale za to idzie do przodu jak czolg, za to jak zmienisz przerzutke z przodu na duza a z tylu na mala, jest odwrotnie. Krecisz wolno, a rower mknie, ale za to ciezko sie po piachu jedzie bo ciezko przekrecic pedalami. To tak lopatologicznie :D


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: ...
PostNapisane: Pt sty 12, 2007 11:25 am 
Zadomowiony na dobre

Dołączył(a): Cz sty 11, 2007 11:19 am
Posty: 3848
Lokalizacja: Zalesie Górne
Przekładając to na gadkę motocyklową...

Jak chcę po piachu to więcej zebów z tyłu (o jeden), jak szosa to mniej zębów, dobrze gadam ?

to mam jeszcze pytanka dodatkowe, chodzi mi o komfort prowadzenia...
- czy mniej zebów z tyłu to to samo co wiecej zębów z przodu i na odwrót? bo są i takie opcje na rynku (różne zębatki przednie i tylne)
- gdzie granica 'tuningu' ? Tzn np więcej zębów ale o 1, 2 .. więcej ?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt sty 12, 2007 11:46 am 
poeta forumowy

Dołączył(a): Cz sty 04, 2007 12:05 pm
Posty: 238
Lokalizacja: Pułtusk/Wawa
Jeden zabek roznicy z przodu to mniej wiecej 3 zabki roznicy z tylu. Czyli, jak zalozysz z przodu mniejsza zebatke o jeden zabek, to tak jak bys zmienil z tylu o 3 i odwrotnie :) a czy jest granica? Hm, ja w DR600 mialem z tylu zebatke 52 a z przodu 15. Kopa miala niesamowitego :) trzeba bylo naprawde delikatnie ruszac na ubitym podlozu, zeby nie postawic motocykla do pionu. Po zmianie na 16/42 motocykl nagle stal sie zamulony. Ale za to silnik znacznie wolniej musial chodzic, i komfort jazdy sie podniosl (mniej wibracji). No i spalanie tez spadlo naturalnie :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Zębatka i łańcuch
PostNapisane: Wt lut 06, 2007 5:01 pm 
Zadomowiony

Dołączył(a): Pn sty 15, 2007 10:09 am
Posty: 77
Lokalizacja: świeradów zdrój
mario33 napisał(a):
Dla specjalistów od mechaniki pytanko nieco laickie bo jeszcze nie rozgryzłem tego :)

Otóź w książce Chrisa Scotta wyczytałem, że w podróż zabiera z reguły dwie zębatki (tylne?) - 'szosową' i 'terenową', różniące się liczbą zębów, co wpływa na sposób oddawania mocy przez motocykl, co sprawia albo płynniejszą jazdę na asfalcie albo lepsze radzenie sobie moto w cięższym terenie.

Czy mógłby ktoś wyłożyć sprawę w kilku żołnierskich zdaniach, żebym mógł to łatwiej pojąć ? :) Co, jak i dlaczego ? Ew. proszę o wskazanie jakiejś strony www do poczytania.


Jeśli już to regulować tylną.
Tylko po co brać w podróż zębatki???!
Jakby tak brac co wszystko potrzebne to i kufrów i sakw braknie.
Zmień sobie zębatki przed wyjazdem. Z tyłu daj o 3 zęby wiecej i starczy
Będzie dobrze i na podróz i w lekki teren.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Wt lut 06, 2007 5:26 pm 
Site Admin

Dołączył(a): Śr sty 03, 2007 9:02 pm
Posty: 3777
Lokalizacja: Wrocław
kurde od kiedy gummi zapodałeś sobie nowego nicka nie mogę się na niczym skupić a najmniej na odpowiedziach :)
ps. czy ja będę potrzebował 3 wałów: w teren lekki, cięższy i na szosę czy wystrczą tylko 2? :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Zębatka i łańcuch
PostNapisane: Wt lut 06, 2007 9:34 pm 
Zadomowiony

Dołączył(a): Śr sty 24, 2007 9:19 pm
Posty: 90
Lokalizacja: wielkopolska
data7 napisał(a):
a czy jest granica? Hm, ja w DR600 mialem z tylu zebatke 52 a z przodu 15. Kopa miala niesamowitego :) trzeba bylo naprawde delikatnie ruszac na ubitym podlozu, zeby nie postawic motocykla do pionu.

Jest!!! Nie ma co przesadzac. Moze i miala kopa ale chcialbym zobaczyc jak przyspiesza :). Ja w swojej DR650 zmienilem na 16/47 i to byl chyba zloty srodek. Moto szlo duzo lepiej w terenie a i na trasce nie musialem ciagle mieszac biegami.

data7 napisał(a):
Po zmianie na 16/42 motocykl nagle stal sie zamulony. Ale za to silnik znacznie wolniej musial chodzic, i komfort jazdy sie podniosl (mniej wibracji). No i spalanie tez spadlo naturalnie :)

Ja przy swoim przelozeniu 16/47 mialem spalanie nawet mniejsze. Dlaczego? Ano dlatego ze przy seryjnych przelozeniach jedynka w 650 byla zbyt dluga a na 5 biegu przy srednich obrotach moto potrafilo czasami szarpac. Dodanie 5 zebow na tyle zlikwidowalo te problemy. W terenie silnik mniej sie pocil. W trasie w pelni zaladowany tez mial latwiej.
Z minusow to tyle ze predkosc maks spadla o jakies 15km/h i biegi zrobily sie troszke krotsze :)

Gummikuh napisał(a):
mario33 napisał(a):
Dla specjalistów od mechaniki pytanko nieco laickie bo jeszcze nie rozgryzłem tego :)

Otóź w książce Chrisa Scotta wyczytałem, że w podróż zabiera z reguły dwie zębatki (tylne?) - 'szosową' i 'terenową', różniące się liczbą zębów, co wpływa na sposób oddawania mocy przez motocykl, co sprawia albo płynniejszą jazdę na asfalcie albo lepsze radzenie sobie moto w cięższym terenie.

Czy mógłby ktoś wyłożyć sprawę w kilku żołnierskich zdaniach, żebym mógł to łatwiej pojąć ? :) Co, jak i dlaczego ? Ew. proszę o wskazanie jakiejś strony www do poczytania.


Jeśli już to regulować tylną.
Tylko po co brać w podróż zębatki???!
Jakby tak brac co wszystko potrzebne to i kufrów i sakw braknie.
Zmień sobie zębatki przed wyjazdem. Z tyłu daj o 3 zęby wiecej i starczy
Będzie dobrze i na podróz i w lekki teren.

Branie w podroz zebatek to raczej nienajlepszy pomysl... Czy kolega zamierza robic po drodze odcinki specjalne zeby byla potrzebna zmiana przelozen? Lepiej raz dobrac jakies w miare uniwersalne. Komu by sie chcialo robic wymiane zebatek w srodku trasy zeby przejechac pare km w ciezszym terenie i odwrotnie. Poza tym, jaki sens ma zmiana zebatki o 3 zeby w czasie wyprawy? Roznice beda niewielkie. O jakies 7 zebow rozumiem tylko ze trzeba sie liczyc z tym ze potrzebny bedzie drugi lancuch...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Zębatka i łańcuch
PostNapisane: So lut 17, 2007 10:18 pm 
Zadomowiony

Dołączył(a): Pn sty 15, 2007 10:09 am
Posty: 77
Lokalizacja: świeradów zdrój
Poza tym, jaki sens ma zmiana zebatki o 3 zeby w czasie wyprawy? Roznice beda niewielkie. O jakies 7 zebow rozumiem tylko ze trzeba sie liczyc z tym ze potrzebny bedzie drugi lancuch...[/quote]

Te 3 zęby to jednak dużo. Tak właśnie zrobiłem w F650 Gs Dakar
i wracam z powrotem do oryginalnych 45/15.
W sam raz. Na wyprawę z reguły jedzie się kilka tysiecy po asfalcie
a później 2 , 3 tys w gorszych warunkach. 45/15 najbardziej uniwersalne przełożenie.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pn sty 19, 2009 9:23 pm 
honorowy bajkopisarz forumowy

Dołączył(a): Cz paź 02, 2008 8:21 am
Posty: 929
Lokalizacja: Toruń
Witam
Jaki łańcuch i zębatki są najlepsze i przełożenie do KTM ADV 950.
Dzieki za pomoc
Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Zębatka i łańcuch
PostNapisane: Pn sty 19, 2009 10:50 pm 
honorowy bajkopisarz forumowy

Dołączył(a): Pt gru 12, 2008 4:57 pm
Posty: 627
Lokalizacja: Kraków
Gummikuh napisał(a):

Te 3 zęby to jednak dużo. Tak właśnie zrobiłem w F650 Gs Dakar
i wracam z powrotem do oryginalnych 45/15.


Eee, oryginalne w GSie to 16/47, chociaż to prawie "to samo" co 15/45, tylko pewnie się szybciej zużyją (?).

Na jakie zmieniłeś teraz i jakie wrażenia? Bo ja myślałem o zmianie, te 15kmh vmax można poświęcić dla lepszego zbierania się dakara w terenie i przy przyśpieszaniu na trasie..


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Wt sty 20, 2009 8:03 am 
Site Admin

Dołączył(a): Śr sty 03, 2007 9:02 pm
Posty: 3777
Lokalizacja: Wrocław
zostanę przy dryfowaniu na jednym
bede zmienial opony


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Wt sty 20, 2009 9:08 am 
Zadomowiony na dobre

Dołączył(a): Śr sty 10, 2007 9:31 am
Posty: 1611
Lokalizacja: Częstochowa
WIBCIU napisał(a):
Jaki łańcuch i zębatki są najlepsze i przełożenie do KTM ADV 950.


16 / 42(seryjne) lub 45
w tym układzie łańcuch zostaje ten sam, tylko napinacze trzeba odwrócić.
najlepszy łańcuch to DID 525 ZVM2

co do granic modyfikacji to ograniczeniem są także rolki i ślizgi łańcucha przy zębatce zdawczej - nie może być za mała.
wraz ze zwiększaniem tylnej może okazać się, że potrzebny jest dłuższy łańcuch.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Wt sty 20, 2009 9:09 am 
Zadomowiony na dobre

Dołączył(a): Śr sty 10, 2007 9:31 am
Posty: 1611
Lokalizacja: Częstochowa
AdvHP2rider napisał(a):
zostanę przy dryfowaniu na jednym
bede zmienial opony


możesz zmieniać przełożenie główne w skrzyni biegów.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Wt sty 20, 2009 9:29 am 
Site Admin

Dołączył(a): Śr sty 03, 2007 9:02 pm
Posty: 3777
Lokalizacja: Wrocław
nie czuje potrzeby, w hpku dobrze dobrali
nie brakuje mocy i ciagnie z samego dolu (po wymianie wydechu na przelotowy)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Napisz wątekOdpowiedz Strona 1 z 1   [ Posty: 14 ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 10 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
twilightBB Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net
wdrożenie przez iCenter - Strony internetowe Wrocław
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL