NEMO GS napisał(a):
Słyszałem że specjaliści regulują naciąg szprych właśnie tą metodą używając kamertonu.
Specjaliści używają klucza dynamometrycznego, kamertonu raczej szamani :P .
A tak na poważnie to na ile rozpoznałem temat, to zasadniczo klucz dynamometryczny. Na słuch można, ale jest to metoda dość nieprecyzyjna. Zwłaszcza, że szprycha zachowuje się jak struna w gitarze, czy innym ustrojstwie. Krótsze grają wyżej, dłuższe niżej, te mocniej naciągnięte tak samo grają wysoko, a słabiej nisko.
Dla przykładu do 800GS powinienem naciągnąć szprychy na 3,5Nm, a do 1200GSa na 4Nm. Do tego u mnie koło jest 21" więc i szprychy są dłuższe. W efekcie prawidłowo naciągnięta szprycha u mnie będzie grała o wiele niżej niż u ciebie. Jak potrafisz więc uwzględnić takie zależności dla konkretnych kół i masz dobry słuch możesz bawić się kamertonem :wink:
PS: Czasem możesz się też spotkać z wynalazkami, gdzie po jednej stronie koła szprychy są krótsze niż z drugiej (w motorach podobnież rzadkość, w rowerach norma). Przez to też tą stronę trzeba mocniej naciągnąć. Finalnie masz sporą różnicę w wysokości dźwięku szprych po prawej i lewej stronie...