Teraz jest Pt mar 29, 2024 9:28 am


Dział zablokowanyOdpowiedz Strona 1 z 1   [ Posty: 1 ]
Autor Wiadomość
 Tytuł: calościowo blogowo o systemach kufrów
PostNapisane: So mar 23, 2013 7:04 am 
Site Admin

Dołączył(a): Śr sty 03, 2007 9:02 pm
Posty: 3777
Lokalizacja: Wrocław
Na co zwrócić uwagę i jakie cechy powinny posiadać kufry, stelaże i mocowania dla motopodróżnika – najważniejsze cechy.
Skoro zamierzasz przeznaczyć na dobry zestaw kufrów podróżnych do swojego motocykla ponad 2.000zł warto poświęcić 2 min na przeczytanie tego tekstu ;)

Kufry:
1. Kufry podróżne wykonane są z aluminium. W razie upadku, kufer może się zdeformować a nie pęknąć lub rozstrzaskać co najczęściej przydarza się kufrom plastikowym. W przypadku aluminiowych naprawa często kończy się serwisem na miejscu wypadku i można kontynuować podróż dalej.
2. Standardem w tej chwili dla kufrów aluminiowych jest grubość blachy = 2mm (jest to idealny kompromis pomiędzy wagą a sztywnością). W szczególności dotyczy to kufrów, które nie mają w systemach montażowych blachy usztywniającej między kufrem a stelażem. W takich wypadkach podczas eksploatacji dochodzi do bezpośredniego kontaktu stalowego stelaża (element twardy) i aluminiowej ściany kufra (element miękki) i wycierania się aluminiowej ściany jak na poniższym zdjęciu zdjęciu. (to zdjęcie podeślę jutro, bo mam taki stary kufer z wytartą ściana od stelaża w magazynie) Po jakimś czasie z blachy 1,5mm robi się 1,3mm itd.
3. Jeżeli do produkcji kufra użyto dobrego jakościowo aluminium o gr. 2mm – będziesz miał możliwośc mocowania na ścianie kufra dodatkowych akcesorii, np. pojemników na paliwo, wodę czy olej itp.
4. Waga jednego kufra (bez mocowania) nie powinna przekraczać 5kg
5. Kufry muszą być wodoszczelne
6. Dobrze jak korpus posiada jak najwięcej linii gięcia – zwiększa się wtedy jego sztywność (standardem są 2 gięcia na narożnikach – nie jedno jak w przypadku najtańszych kufrów = 8 gięć a nie 4).
7. W górnej części doskonale usztywnia korpus wewnętrze wywinięcie, Takie rozwiązanie pozostawia kufer szczelnym przy uderzeniu w boczną ścianę. Przy kufrach o łączeniach gdzie korpus jest spasowany z pokrywą na wprost nawet najmniejsze odkształenie bocznej ściany powoduje jego nieszczelność
W dolnej dno powinno stanowić konstrukcyjnie osobny element. Mamy wtedy w miejscu łączenia dna z korpusem 4mm połączenie. Dodatkowym plusem zastosowania dna wpuszczonego w korpus jest możliwość podwieszenia pod kufrem cięższych przedmiotów i obniżanie środka ciężkości. Opcjonalnie możesz montować na takich kufrach dodatkowe uchwyty do podwieszania bagażu
8. kufer powinien posiadać 2 klamry. Jeżeli posiada tylko jedną a z drugiej strony zawias – będziesz miał utrudniony dostęp do wnętrza kufra np. Jeżeli przewozisz dodatkowo worek podróżny czy drugi komplet opon
9. klamry powinny być trudne do podważenia (wiele tanich klamer posiada w górnej części drut, który można podważyć śrubokrętem)
10. Konstrukcja klamry powinna umożliwiać jazdę bez zamykania każdorazowo na klucz (jeżeli wiesz, że bedziesz robił przeprawy błotne czy o dużym zakurzeniu lub w piachu lepiej zostawić klamre bez zamknięcia na klucz aby mieć pewność, że po takiej jeździe będziesz miał szybki dostęp do wnętrza kufra)
11. Idealnie jak klamra przy otworzeniu z jednej strony może pełnić rolę zawiasu ale jednocześnie nim nie jest gdy zachodzi taka konieczność
12. Narożniki ochronne kufra są elementem dodatkowym a nie integralnym. W tym drugim przypadku przy upadku, niszcząc taki narożnik mamy dziurę w kufrze. Mogą się niszczyć, wymienisz je po powrocie z podróży
13. Pokrywa kufra powinna posiadać min. 4 uchwyty do przytwierdzenia dodatkowego bagażu (gdy zachodzi taka potrzeba)
14. Warto zwrócić uwagę aby elementy kufra były wykonane z dobrych jakościowo surowców, np. ze stali kwasoodpornej (najlepiej malowanej proszkowo aby nie zachodziła reakcja między aluminium)
15. I na koniec rzecz o malowaniu i anodowaniu kufrów. Naszym zdaniem nie ma to wpływu na jakość podróży i jest tylko elementem stylistyczno dekoracyjnym miłym dla oka podczas odbioru. Ale podczas eksploatacji taka powierznia prędzej czy póżniej się zarysuje jak na poniższym zdjęciu anodowanego na czarno kufra.
W ostatním czasie zaczęto też używać zamiast anodowania farb strukturálních, które dają większą odpornośc na zarysowania niż powierzchnia anodowana i przyjemną dla oka strukturę (ale to rozwiązanie dla niektorych też ma wadę – słabo trzymają się na takiej powierzchi naklejki ;)

Fotografia anodowanej powierzchni po eksploatacji:




Ważne:
Zestaw z kuframi powinien mieć jak najniższą z możliwych szerokość. Jeżeli Twój motocykl posiada wydech z jednej strony, najlepiej sprawdza się system, w którym kufer od strony wydechu ma podciecie – daje to możliwość uzyskania 8-10cm węższego zestawu. Plusy takiego rozwiązania:

- łatwiejsza podróż przez zakorkowane miasta
- niższe zużycie paliwa
- mniejsze opory powietrza


System mocowania:
1. jak wspomniano wyżej ważne aby zawierał blachę usztywniającą ścianę kufra zapobiegającą jednocześnie wycieraniu ściany korpusu (=osłabienie kufra)
2. nie jest korzystne aby system posiadał zapinanie do stelaża dodatkową klamrą czy na klucz ponieważ podczas dlugotrwałej podróży może dojść do zatkania zamka przez błoto, piach itd. Co utrudni serwis czy demontaż kufra
3. system powinien zabezpieczać kufer przed zdjęciem go ze stelaża przez osobę niepowołaną
4. System musi dobrze (sztywno) pasować kufer ze stelażem aby podczas jazdy off-roadowej nie dochodziły dodatkowe odgłosy i luzowanie połączenia


Stelaż pod kufer:
1. nie powinien ważyć pow. 5kg i być pancerny ponieważ podczas upadku on ocaleje a wygnie się rama motocykla
2. stelaż wraz z kufrem powinien podczas upadku pochłąnąć częśc energii uderzenia i przyjąć ją na siebie chroniąc geometrię ramy
3. stelaż nie powinien posiadać spłaszczeń rury w miejscach mocowania (najsłabsze ogniwo, może dochodzić w tym miejscu do pękania podczas dlugotrwałej eksploatacji czy zbytniego obciążania) ale wspawane i wcześniej wprowadzone płaskowniki na końcach. Po tym najłatwiej odróżnić dobrego od szybkiego producenta ;)
4. jeżeli podróżujesz po krajach cywilizowanych, możesz zainwestować w stelaż ze stali nierdzewnej (kwasoodpornej), której powłoka zewnętrzna będzie cieszyć oko bardzo długo
5. jeżeli natomiast podróżujesz po innych krajach lepiej nabyć stelaż ze stali czarnej, który jest dużo łatwiejszy do naprawy bez specjalistycznego sprzętu
6. w tym wypadku dobrze sprawdzi się malowanie farbą strukturalną o zwiększonej odporności na wycieranie

Jeżeli jakimś cudem dobrnąłeś do tego miejsca mamy nadzieję, że nie był dla Ciebie to czas stracony i bardziej świadomie będziesz patrzył na kwestię przygotowania w system bagażu przed podróżą. Jeżeli miałbyś (miałabyś) jeszcze dodatkowe pytania (napisz do nas: info@nomadacases.com), postaramy się pomóc lub dzięki nim stworzyć kolejny pomocny artykuł na blogu dla innych podróżników


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Dział zablokowanyOdpowiedz Strona 1 z 1   [ Posty: 1 ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 7 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
twilightBB Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net
wdrożenie przez iCenter - Strony internetowe Wrocław
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL