pogooglaem i znalazłem:
http://www.forum.atvpolska.pl/forum/vie ... 10&t=47046Chochoł napisał:
"Wszyscy powtarzają w kółko ze Naszych cofnęli z powodu protestów Argentyńczyków dotyczące 8 punktu regulaminu. A chyba nikt nie sprawdził co tam faktycznie pisze.
Oczywiście ciesze się że jadą
Pytanie, jakiego regulaminu i co dokładnie w nim pisze, bo co portal to inne wieści.
Ja znalazłem na stronie dakaru taki plik:
http://www.dakar.com/dakar/2012/docs/RP ... _FINAL.pdf
czyli Moto-Quad Regulations
Tak wygląda punkt 7 a nie 8 (8 dotyczy jeźdźca):
a) CLASS 1 – 2 wheel drive – 0 to 750 cc
Quads must conform in every way to Article 01.61 of the FIM technical regulations for off-road
rallies.
Are authorised: 4-stroke quads, 2 wheel independent drive.
These machines are based on type approved, production machines, (authorised for use on public
roads) which can be modified and/or equipped for all-terrain Rally competition.
The major parts: frame and engine (cylinder, cylinder head, engine cases) must be standard parts,
and must be freely available to the public. These major parts may be modified, with the exception of
the engine cases, but must respect the FIM Technical Regulations for All Terrain Rallies – Quad
category
Riders: free.
Cubic Capacity: 0 to 750 cc.
b) CLASS 2 – 4 wheel drive – 0 to 900 cc
Quads must conform in every way to Article 01.60 of the FIM technical regulations for off-road
rallies.
Are authorised: 4-stroke quads, 4 wheel independent drive.
These machines are based on type approved, production machines, (authorised for use on public
roads) which can be modified and/or equipped for all-terrain Rally competition.
The major parts: frame and engine (cylinder, cylinder head, engine cases) must be standard parts,
and must be freely available to the public. These major parts may be modified, with the exception of
the engine cases, but must respect the FIM Technical Regulations for All Terrain Rallies – Quad
category.
Riders: free.
Cubic Capacity: 0 to 900 cc.
8P
To co pogrubiłem to chyba o to chodzi sędziom. Tylko w tym zapisie nie ma nic o tym ze rama i silnik muszą byc z tego samego pojazdu.
Pisze wyraźnie ze pojazd ma być homologowany, ma być seryjny, oczywiście jest możliwość modyfikacji i przygotowania do rajdu.
Główne części tj rama i silnik muszą być standardowe i muszą być dostępne dla normalnych klientów.
Czyli wszystko się zgadza w przypadku np Decklerca który jedzie na Polarisie z silnikiem KTM LC4 690
Ma quada który można kupić w sklepie, oraz silnik który tez można kupić w sklepie.
Nieco inaczej chyba jest z Machackowymi sprzętami, gdzie silnik Yamahy TDM został przerobiony na 750 (oryginalnie 900) i takiego silnika nie da się kupić w sklepie, tylko trzeba zamówić taka przeróbkę.
Jeśli to co przytoczyłem to prawda, takie są przepisy, to czy ta sytuacja była konieczna? przecież przepisy są na stronie od czerwca lub jeszcze dłużej. Ten kto się podejmuje przygotowania pojazdu pod dany rajd/wyścig chyba bierze odpowiedzialność za to co robi i jak przygotowuje sprzęt."
Wyszło na to, że przeróbka z 900 na 750 mogła być podstawą.
to tego inne źródełka
obcojęzyczne
http://www.newsauto.pl/index.php/archives/8346?lang=enhttp://www.dakar.com/2011/DAK/presentat ... 011_GB.pdfhttp://www.advrider.com/forums/forumdisplay.php?f=25szczególnie
http://www.advrider.com/forums/showthre ... 61&page=13 polskie
http://www.autoklub.pl/forum/viewtopic. ... &start=105